Vastuun jakaminen vauhdittaa Siparilan kasvua

Vuoden 2007 lopulla puutoimiala nyykähti rajusti. Siihen asti laadukkaat tuotteet ja toimitusvarmuus olivat taanneet pintakäsiteltyjä puutuotteita rakentamisen ja sisustamisen tarpeisiin valmistavan Siparila Oy:n vahvan orgaanisen kasvun.
Tilaustenkäsittely ei enää riittänyt, oli ruvettava myymään. Tuotannosta purettiin esimiesporras ja tuotannon esimiehet siirtyivät myyjiksi.
– Ratkaisu oli pakko tehdä laman iskiessä. Muutos ei ollut ruusuilla tanssimista, vaan shokki, toimitusjohtaja Juha Sojakka muistelee.
Peruutuspeilistä tarkasteltuna ratkaisu oli hyppy kasvuun. Siparilassa uskotaan yksilöihin ja vastuun antamisen tuomaan motivaatioon. Innostuneet työntekijät luovat menestyksen.
– Innostus ja sitoutuminen heijastuvat positiivisesti yrityksen kasvuun, Juha Sojakka toteaa.
Tuotannossa työt organisoidaan edelleen itsenäisesti ilman työnjohtoa. Työlistat tarkistetaan tietokoneelta, omia suorituksia voi seurata reaaliajassa ja
onnistumisesta palkitaan. Mahdollisissa ongelmatilanteissa asiat otetaan nopeasti esille. Itsenäinen tekeminen ja valta tehdä päätöksiä vaativat myös riittävää tiedonsaantia.
– On meidän vastuu ja tehtävä viestiä selkeästi ja ymmärrettävästi markkinatilanteesta, yrityksen kuulumisista ja mitä vahvaan tulevaisuuteen vaaditaan, Juha Sojakka sanoo.
Siparilan business controllerina elokuussa aloittanut Timo Huovila kuvailee Siparilaa kirjaimellisesti perheyritykseksi: toimitaan yhdessä, keskitytään olennaiseen ja tekeminen on merkityksellistä. Keskustelua ja tekemistä on sopivassa suhteessa.
Tuotekehitystä asiakkaan kanssa
Suomalaiset ovat innostuneet taas käyttämään puuta sisustamisessa. Kellastuneet mäntypaneelit ovat historiaa, pintakäsitelty puu luo ennennäkemättömiä mahdollisuuksia. Siparilan tarjontaan tulee vuosittain 5–10 uutta tuotetta. Muutama niistä jää vakiomallistoon.
– Teemme globaalisti paljon työtä kysynnän synnyttämiseksi, Juha Sojakka toteaa.
Siparilan tuotekehitys on vahvassa sykkeessä. Varsinaista tuotekehitysosastoa yrityksessä ei ole, vaan uusia ideoita pohditaan porukalla. Tuotesuunnittelu on jatkuvaa trendien ennakointia, muotokielen ja sävyjen testausta. Myynnillä on paras tuntuma rakentajien arjessa kohtaamiin haasteisiin, ja myös verkosto arkkitehtien ja suunnittelijoiden kanssa on laaja. Yhteistyötä tehdään nimekkäiden suunnittelijoiden, kuten muotoilija Risto-Matti Ratian ja sisustusarkkitehti Kari Lappalaisen kanssa.
Siparilan oma tuotanto osaa parhaiten vastata, miten ideat tuotannollistetaan.
– Jokaisen tuotteen on oltava paitsi näyttävä, myös autettava ja kehitettävä asiakkaan arkea. Asiakkaamme ovat suunnittelun jokaisessa vaiheessa vahvasti mukana, Sojakka kertoo.
Puu kiehtoo ympäri maailmaa
Juha Sojakka arvioi uusien tuotteiden vakiintumiseksi 5–10 vuotta. Kuluttajia pitää rohkaista käyttämään puuta uudella innovatiivisella tavalla. Arkkitehdeille ja suunnittelijoille on avattava puun monipuolisuutta sisustamisessa ja teollisia asiakkaita ravisteltava totutuista toimintamalleista.
– Vieläkin saattaa rakennustyömaalla kirosanoja kuulua, jos arkkitehti on suunnitellut betonitaloon puupintoja. Meidän tehtävä on kehittää tuotteemme mahdollisimman helppokäyttöisiksi, jotta asiakkaidemme arki on työmaalla sujuvaa, Juha Sojakka naurahtaa.
Puu materiaalina houkuttaa ympäri maailmaa. Siparilan kasvu tulee viennistä, jonka osuus liikevaihdosta on noussut vuosittain. Kuluvana vuonna viennin osuudeksi tulee 35-40 prosenttia. Pohjois-Amerikka on viimeisin suuri avaus.
– Yhdysvalloissa pintakäsiteltyjen puutuotteiden vastaanotto on innostunutta, Sojakka mainitsee.
Tuotteista palveluihin
Juha Sojakan mukaan jo yrittäjyyden alkutaipaleella selvisi, että Siparilan vahvuus on pintakäsittelyssä. Ensimmäisenä markkinoille tulivat valkovahatut paneelit, nyt valikoima on lähes rajaton. Teollisessa rakentamisessa valmiiksi pintamaalatut, naulattomat ja palosuojatut ulkoverhouspaneelit avaavat uusia mahdollisuuksia puurakentamisessa.
– Ikkunan pielilautojen tehokasta asentamista tukeva ratkaisu on yksi esimerkki innovaatioistamme. Se on suora vastaus asiakastyössä havaittuihin ongelmakohtiin, Sojakka sanoo.
Oman WoodWorks-asennuspalvelun avulla Siparila on näyttänyt osaamisensa myös tyylikkäissä ja palkituissa julkisivuverhoiluissa, kuten esimerkiksi Espoossa Luontokeskus Haltian ja Jyväskylässä puukerrostalo Puukuokan ulkopinnoissa. Vuoden 2007 lopulla puutoimiala nyykähti rajusti. Siihen asti laadukkaat tuotteet ja toimitusvarmuus olivat taanneet pintakäsiteltyjä puutuotteita rakentamisen ja sisustamisen tarpeisiin valmistavan Siparila Oy:n vahvan orgaanisen kasvun.
– Viimeisten paneelien asentaminen 35 metrissä vaatii kovaa ammattitaitoa. Oma asennuspalvelumme tarjoaa kustannustehokkaan ja laadukkaan vaihtoehdon, Sojakka vinkkaa.
Asiakkaan arki helpommaksi
Kun Juha Sojakka vuonna 2003 tarttui 27-vuotiaana kiinni yrittäjän arkeen, käsissä oli 15 henkeä työllistävä ja kolmen miljoonan liikevaihtoa tekevä puunjalostustehdas Vaajakoskella. Tänään Siparila on lähes 90 hengen ja kolmen tuotantolaitoksen perheyritys, joka innovoi ja valmistaa rakennusteollisuuden ja kuluttajien tarpeisiin valmiiksi pintakäsiteltyjä puujalosteita.
– Riskinottokykyni on aina ollut korkea ja työhulluuttakin on löytynyt. Laitoimme muutaman perusasian kuntoon. Kun laatu on hyvää ja toimitusajat kohdallaan, pärjää rakennusteollisuudessa hyvin, Juha Sojakka muistelee yrityksen alkutaivalta.
Yhteistyö TietoAkselin kanssa alkoi vuonna 2011
– Halusimme tilitoimistokumppanin, jonka palvelujen avulla saisimme ulkoisesta laskennasta todellista lisäarvoa toiminnallemme. Meillä on TietoAkselin kanssa sama missio. Haluamme helpottaa asiakkaan arkea, Sojakka kuvailee.
Siparilan yritysostojen myötä myös uudet yksiköt on saatu joustavasti mukaan kokonaisuuteen. Parkanon toimipiste palvelee erityisesti sisustustuotteiden pintakäsittely- ja työstöosaamista tarvitsevia asiakkaita. Tytäryhtiössä Kajaanissa valmistetaan huonekalukomponentteja.
– Voimme rauhassa keskittyä olennaiseen eikä aikamme kulu taloushallinnon resurssien, osaamisen ja järjestelmien ylläpitoon, Timo Huovila toteaa.