Talouden ja johtamisen akselilla

Näkemyksiä ja kokemuksia taloudesta, verotuksesta sekä johtamisesta

Palaa blogiin

Mistä on taloushallinto tehty 2019?

Tässä uuden vuoden blogissani pohdin, miltä yritysten taloushallintotoiminnot näyttävät vuonna 2019. Peilaan kehitystä edelliseen vuoteen, vuonna 2019 tapahtuviin muutoksiin ja tulevaisuuden suuntauksiin. Hyppää matkaan ja tiedät mihin taloushallintosi hoitamisessa kannattaa panostaa.

Digitaalinen taloushallinto jo valtavirtaa

Digitaalisen taloushallinnon kehitys jatkuu vahvana. Jo valtaosa asiakkaistamme käyttää yhteistyökumppaneidemme Finago Procountorin sekä Lemonsoftin pilvipalveluita taloushallintonsa hoitamiseen, eikä tahti ole laantumaan päin.

Positiivista on, että reaaliaikainen kirjanpito ja verkkolaskutus voivat olla nykyisin osa pienenkin yrityksen talouden hallintaa. Finago lanseeraa tammikuussa 2019 uuden Solo -palvelun, joka on suunniteltu erityisesti toiminimien, ammatinharjoittajien ja pienten osakeyhtiöiden reaaliaikaisen kirjanpidon ja verkkolaskutuksen toteuttamiseen pilvipalveluna. Näin pieni yritys voi saada sähköisyyden edut käyttöönsä ilman yrityksen toimintaan nähden turhan raskasta ohjelmistoratkaisua.

Finago kehittää parhaillaan myös tekoälyyn perustuvaa raportointityökalu Myadvisoria, jonka avulla Procountor Taloushallinto -ympäristöstä voitaisiin tulevaisuudessa saada visuaalisia raportteja ja erilaisia suosituksia johtamisen tueksi. Seuraamme tätä kehitystä mielenkiinnolla.

Taloushallinnon perusta oltava kunnossa

GDPR eli EU:n yleinen tietosuoja-asetus on puhuttanut tänä vuonna valtavasti ja vaatinut yrityksiltä sekä yhteisöiltä ripeitä toimia vaatimusten täyttämiseksi. Meillekin se on tarkoittanut erinäisten velvollisuuksien täyttämistä ja dokumentoimista niin taloushallintopalveluiden tuottajana ja henkilötietojen käsittelijänä kuin rekisterinpitäjänäkin. Vaikka työtä on riittänyt, on tietosuojavelvoitteiden asianmukainen hoitaminen ehdottomasti asiakkaan etu.

Nyt GDPR-pölyn hieman laskeutuessa kolkuttelee yritysten ovilla joulun lisäksi jo 1.1.2019 käyttöönotettava Tulorekisteri, jonka myötä palkkailmoittamisessa puhaltavat kohta täysin uudet tuulet. Olemmekin TietoAkselissa työskennelleet tulorekisterin parissa jo parin vuoden ajan. Suosittelemme erityisesti kaikkia palkanlaskentansa itse hoitavia organisaatioita valmistautumaan muutokseen huolellisesti.

Kohta alkaa myös vuoden kiireisin tilinpäätösaika. Lakisääteisen velvollisuuden hoitamisen sijaan tilinpäätöstä kannattaa pohtia laajemmalla perspektiivillä. Hyvän taloudenhoito ja oikein tehty tilinpäätös ovat yritykselle kuin käyntikortti ja parhaimmillaan jopa kilpailuetu. Kun yrityksen taloushallinto on tehty oikein ja oikea-aikaisesti, ei tilinpäätöksestä ja tilintarkastuksesta myöskään tarvitse kantaa merkittävää stressiä. Niin taloushallinnon asiantuntijalta kuin tilintarkastajaltakin voi myös saada tukea johtamiseen lukuja tulkitsemalla.  Pelkän tilinpäätöksen tekemisen ja vahvistamisen sijaan tavoitteena on auttaa organisaatiota miettimään tavoitteitaan, mitä se haluaa ”isona” saavuttaa.

Kannattava kasvu ja omistajanvaihdokset puhuttavat

Kannattava kasvu ja omistajanvaihdokset ovat tällä hetkellä ajankohtaisia teemoja. Yrityskaupparintamalla loppuvuosi on ollut globaalisti erittäin vilkas ja marraskuun viimeinen päivä kovin kauppapäivä aikoihin. Suomen Yrittäjien arvion mukaan 85 000 suomalaisesta työnantajayrityksestä jopa viidennes suunnittelee tai jo toteuttaa omistajanvaihdosta, joten yrityskauppoihin liittyvää asiantuntijaosaamista tarvitaan tulevaisuudessakin.

Näitä tarpeita silmällä pitäen perustimme tänä vuonna uuden asiantuntijapalveluliiketoiminta-alueen tarjoamaan laadukkaan taloushallintopalvelun tueksi keskitettyä asiantuntijaosaamista yrityksen kasvupolun eri vaiheissa. Perinteisempien taloushallinnon tehtävien lisäksi uudessa asiantuntijapalveluyksikössämme työskentelee jo yli 10 yrityksen talousjohtamisen, rahoituksen, verotuksen, arvonmääritysten sekä yritysjärjestelyiden erityisasiantuntijaa pohtien asiakkaidemme kanssa kannattavan kasvun tekijöitä sekä onnistuneen yrityskaupan edellytyksiä.

Uskommekin vahvasti, että tilitoimiston tärkein tehtävä vuonna 2019 on toimia talouden matkaoppaana yrityspolulla. Autamme asiakastamme johtamaan kriittistä tietoa ja tuottamaan lisäarvoa omistajille, asiakkaille, henkilöstölle ja yhteiskunnalle. Oikea ja oikea-aikainen taloushallinto on edelleen kaiken tämän perusta. Sen päälle asiakkaan on hyvä rakentaa kannattavaa ja kasvavaa liiketoimintaa ja miettiä, miten yrityksen arvon kasvamista tuetaan koko elinkaaren ajan, jolloin yrityksestä on saatavissa myös paras mahdollinen kauppahinta myymisen ollessa ajankohtaista. Hyvin johdettu yritys on aina arvokkain myös omistajalleen.

 

Kirjoittaja Samuel Akselin.