Talouden ja johtamisen akselilla

Näkemyksiä ja kokemuksia taloudesta, verotuksesta sekä johtamisesta

Palaa blogiin

Palkanlaskenta on kuin ilma – huonoa laatua ei kestä kukaan

Palkanlaskenta on yritykselle vähän sama asia kuin ilma on ihmiselle. Se on olemassaolon kannalta tärkeää, mutta siihen harvoin kiinnitetään huomiota kuin vasta kriisin hetkellä. Palkanlaskennassa laatutason on pakko olla korkealla ja prosessissa ei voi olla pitkään olennaisia puutteita tai katkoja. Siihen ei ole varaa henkilöstöllä, eikä sen puolin yritykselläkään, jos se haluaa pitää kiinni työntekijöistään.

Palkanlaskenta kulminoituu henkilöstön pankkitileille napsahtavaan rahasummaan, mutta raha ei sinne kuitenkaan itsestään tupsahda. Sitä edeltää monta tärkeää vaihetta henkilöstöhallinnon ja palkanlaskennan prosesseissa, joissa tarvitaan vahvaa osaamista, tarkkuutta ja toimivaa teknologiaa.

Mistä hyvän palkanlaskennan tunnistaa?

Työntekijäkokemuksessa korostetaan nykyisin paljon kilpailukykyisiä henkilöstöetuja. Pelkillä eduilla ei kuitenkaan tee mitään, jos perusasiat tökkivät. Palaute työntekijältä on yleensä välitöntä ja kitkerää, jos palkka on laskettu väärin tai ei tule tilille ollenkaan. Yksinkertaisimmillaan hyvän palkanlaskennan mittari on henkilöstöpalautteen vähyys: Jos negatiivista palautetta ei tule, voi yleensä huokaista helpotuksesta ja luottaa palkanlaskentaprosessin toimivan odotetusti.

Hyvässä palkanlaskentaprosessissa palkanlaskijan ja johdon yhteistyö on saumatonta ja keskustelevaa. Palkanlaskija pystyy omalla asiantuntemuksellaan tukemaan yrityksen HR-johtamista ja johto puolestaan huolehtii, että palkanlaskijalla on oikeat ja riittävät tiedot palkkojen laskemiseen.

Palkkahallinnon hoitaminen kytkeytyy aina myös taloushallintoon ja taloudelliseen suorituskykyyn. Yrityksen tilillä on oltava riittävästi varoja palkanmaksuun palkkapäivänä. Muuten ei ole oikeastaan mitään väliä, kuinka hyvä palkanlaskija firmalla on tai kuinka toimivaksi palkkaprosessi on saatu rakennetua. Erityisesti tiukassa taloustilanteessa painivilla yrityksillä korostuu taloushallinnon ajantasaisuus, kyky seurata aktiivisesti rahavirtojen kehittymistä ja ennakoida tulevia menoja niin, että palkkojen maksu pystytään turvaamaan.

Miten arvioida ja kehittää yrityksen palkanlaskentaprosessia?

Tässä muutamia kysymyksiä pohdittavaksi, joiden avulla voit arvioida oman yrityksen palkanlaskennan toimivuutta ja kehitystarpeita:

  • Tuleeko palkanlaskentaprosessista paljon negatiivista palautetta henkilöstöltä?
  • Onko palkanlaskennan resursseissa ollut haasteita – onko varahenkilöiden saamisessa tai henkilöiden osaamisessa ollut toivomisen varaa?
  • Onko palkanlaskennan vastuissa ja tehtävissä ollut epäselvyyksiä- onko näihin liittyen sattunut epäselvyyksiä, joiden selvittämiseen on jouduttu käyttämään aikaa?
  • Onko palkanlaskennassa vielä manuaalisia työvaiheita, jotka voitaisiin hoitaa automaatioiden tai ohjelmistojen välisten rajapintojen avulla tehokkaammin?

Jos vastasit kysymyksiin kyllä, olisi palkanlaskentaprosessissasi todennäköisesti kehitettävää.

Kaipaatko apua palkanlaskentaprosessin kehittämiseen?

Asiantuntijamme auttavat sinua mielellään palkanlaskentaprosessin tehostamisessa ja ulkoistamisessa. TietoAkselin tiimissä on yli 30 palkanlaskijaa ja paljon osaamista ja kokemusta erilaisista yrityksistä sekä toimialoista. Tutustu palvelutarjontaamme tarkemmin tästä.

Ota yhteyttä asiantuntijoihimme

Tutustu myös blogiimme:

Palkanlaskennan ulkoistaminen – milloin se kannattaa?

 

Kirjoittaja PHT Mirjami Tervo työskentelee TietoAkselissa palkkahallinto- ja HR-palveluiden erityisasiantuntijana.