Hyvän yritysvastuuraportoinnin elementit
Tuottaakseen hyvän yritysvastuuraportin, yrityksen tulisi tietää ja ymmärtää miksi, mitä ja kenelle he raportoivat. Yritysvastuuraportointi voidaan nähdä toisaalta strategisena ja toisessa ääripäässä kokonaisvaltaisena. Strateginen raportointi on laadittu markkinointimielessä, antaen yrityksestä positiivisen kuvan. Kokonaisvaltainen raportointi puolestaan on avointa, vastuullista sekä pyrkii muuttamaan toimintatapoja sosiaalisesti, ympäristön kannalta sekä taloudellisesti vastuullisempaan suuntaan.
Raportointi vie yrityksen resursseja, ja on vielä yleensä vapaaehtoista mm. suuria yrityksiä lukuun ottamatta, joten on hyvä ymmärtää raportoinnin tarkoitus. Vastuullisuusraportin tehtävä on olla päätöksenteon tuki sekä yritykselleen itselleen että muulle yhteiskunnalle. Esimerkiksi osakkeenomistajat ja investoijat kaipaavat raportilta tietoa yrityksen riskien johtamisesta sekä kestävyysseikkojen vaikutuksista yrityksen talouteen. Ei ole järkevää selvittää, mitata ja julkaista tietoa, joka ei ole relevanttia.
Turhan tiedon kerääminen on resurssien hukkaamista ja toisaalta vaikuttaa raportin luettavuuteen, käyttökelpoisuuteen sekä uskottavuuteen. Jos raportti sisältää paljon epäoleellista asiaa, on oleellisen tiedon löytäminen vaikeampaa. Toisaalta, jos yritys julkaisee paljon epäoleellista tietoa, ei raportti ole päätöksenteon tukena kovin käyttökelpoinen tai uskottavakaan.
Mitä hyvä vastuullisuusraportointi edellyttää?
Hyvä vastuullisuusraportti kertoo oleellisista tiedoista myös negatiivisessa valossa. Raportoitujen tietojen tulisikin olla tasapainossa niin, että lukijan on mahdollista saada sekä negatiivista että positiivista tietoa ymmärtääkseen yrityksen suorituskyvyn kokonaisuus. Raportilla täytyy olla tietoa myös kaksoisolennaisuudesta. Yrityksen pitäisi siis raportoida tietoa sekä yrityksen omista ympäristövaikutuksista sekä ympäristön antamista mahdollisuuksista yritystoiminnalle eli siitä, miten ympäristö vaikuttaa yrityksen tuloksentekokykyyn.
Kohderyhmänä vastuullisuusraportilla on yrityksen itsensä lisäksi sidosryhmät. Yrityksen tulisikin keskustella erityisesti tärkeiden sidosryhmien kanssa ja julkaista tietoa, mikä on oleellista yrityksen kannalta tärkeille sidosryhmille.
Vastuullisuusraportti tulee julkaista riittävän usein ja oikea-aikaisesti. Raportin tietojen pitäisi olla käytettävissä silloin, kun lukijat tarvitsevat vastuullisuusraportin tietoja. Myös raportin saatavuuteen täytyy kiinnittää huomiota. Ehkä parhaiten saatavuustavoite täyttyy, kun yritys julkaisee raportin digitaalisena yhtiön verkkosivuilla. Ajallisiin tärkeisiin elementteihin kuuluu myös, että raportti sisältää sekä ennakoivaa että takautuvaa tietoa, eli esimerkiksi vertailutietoa yrityksen päästöistä tilikausittain, myös takautuvilta tilikausilta sekä ennakoivaa tietoa yrityksen tavoitteista päästöjen suhteen.
Vastuullisuusraportin tarkoitus, sisältö ja hyödyt
Vastuullisuusraportin tietojen pitäisi olla vertailukelpoista yrityksen tilikausien välillä sekä toisaalta myös saman toimialan yritysten välillä. Raportin tulisi sisältää tietoja myös arvoketjusta sekä EU:n että mahdollisten kolmansien maiden osalta. Toisaalta yrityksen tulisi päättää, kuinka laajasti se sisällyttää arvoketjun raporttiin. Raportin tiedon on oltava oleellista, joten epäoleellisen pitkälle arvoketjuissa ei kannata mennä.
Vastuullisuusraportoinnin pohjatyö tulisi tehdä huolellisesti eli tunnistaa esimerkiksi yrityksen kestävän kehityksen mahdollisuudet sekä riskit ja löytää tapa, jolla kestävyystietoa mitataan. Tiedon on toisaalta oltava luotettavaa eli esimerkiksi päästölaskentaan on käytettävä aikaa ja resursseja, että tieto on laadukasta.
Kun yrityksen kestävään kehitykseen liittyvät oleelliset seikat ovat tunnistettuja, vastuullisuusraportin informaatio kannattaa hyödyntää ja luoda kestävyystietojen pohjalta strategia sekä tavoitteet eli implementoida kestävyystoimet osaksi yrityksen liiketoimintaa. Vastuullisesti toimivalla yrityksellä on mahdollisuus saavuttaa monia hyötyjä sekä vastuullisen toiminnan myötä mahdollistaa entistä laadukkaampi vastuullisuusraportti tulevaisuudessa.
Artikkelin on kirjoittanut Business Advisorina TietoAkselilla työskentelevä KTM ja KLT Hanna Saarilampi. Hänen tekemänsä pro gradu –tutkielman aihe on yhteydessä vastuullisuusraportointiin – voit tutustua tutkielmaan tästä linkistä.