Uutiset

Palaa uutisiin

TietoAkseli Group varautunut koronavirukseen, ohjeita yrityksille ja organisaatiolle

Kerromme tässä tiedotteessa, miten TietoAkseli Group on varautunut koronavirukseen. Voit seurata TietoAkselin koronavirustiedotusta pysyvällä linkillä www.tietoakseli.fi/koronavirus

Olemme julkaisseet myös jatkuvasti päivitettävän oppaan yrityksille ja organisaatioille koronavirukseen varautumiseksi:

Koronavirusopas yrityksille ja organisaatioille
Lataa maksuton opas

TietoAkselin varautuminen koronavirukseen

TietoAkseli on ryhtynyt toimenpiteisiin koronaviruksen aiheuttamien ongelmien ennaltaehkäisemiseksi jo helmikuussa 2020. Koronavirustartuntojen määrän edetessä Suomessa kohti epidemiavaihetta, olemme kohottaneet valmiuttamme ja julkaisseet laajamittaisen toimenpideohjelman, jolla pyrimme suojelemaan sekä henkilöstömme että asiakkaidemme terveyttä entistäkin vahvemmin.

Seuraamme koronaviruksen etenemistä ja vaikutusta tarkasti. Olemme valmiina mukauttamaan toimintaamme nopeasti ja tiedotamme tilanteen kehittymisestä asiakkaitamme aktiivisesti.

Pyrimme turvaamaan häiriöttömän palvelutuotannon myös koronaviruksen aiheuttamassa yhteiskunnallisessa poikkeustilanteessa. Palvelutuotantomme toimii tällä hetkellä koronavirusepidemiasta huolimatta normaalisti.

Tähän tiedotteeseen olemme koostaneet keskeisimmät toimenpiteemme, jotka asiakkaidemme ja yhteistyökumppaneidemme on tärkeää tietää. Voitte olla asiantuntijoihimme yhteydessä kaikissa koronavirukseen liittyvissä talous- ja yrityshallinnon kysymyksissä.

Kaikki toimipisteemme pysyvät suljettuina syksyllä 2020

Kaikki toimipisteemme pysyvät suljettuina myös syksyllä 2020 ja henkilöstömme työskentelee ensisijaisesti etänä. Pyrimme avaamaan toimistomme uudelleen koronavirustilanteen sen salliessa  Pyydämme sopimaan välttämättömät tapaamiset ja aineistotoimitukset etukäteen oman henkilökohtaisen asiantuntijanne kanssa. Noudatamme toimitiloissamme mahdollisimman hyvää hygieniaa ja toivomme sitä myös kaikilta vierailtamme. Ettehän pyri tapaamaan asiantuntijoitamme, jos teillä tai läheisellänne on hengitystieinfektion oireita.

Asiakaspalvelumme toimii normaalisti

Toimipisteidemme sulkemisesta huolimatta palvelemme asiakkaitamme normaalisti arkisin maanantaista perjantaihin kello 8-16 välillä. Asiantuntijamme ovat tavoitettavissa tavalliseen tapaan sekä sähköpostilla että puhelimitse. Aineistoja voi toimittaa normaalisti sähköisiin palvelupisteisiimme sekä Vina-asiakaspalvelujärjestelmään.

Kaikki tapahtumat ja asiakastapaamiset järjestetään ensisijaisesti etänä

Koronaviruksen vuoksi asiantuntijamme välttävät matkustamista ja fyysisiä tapaamisia. Kaikki asiakkaan luona tai TietoAkselin toimitiloissa normaalisti järjestettävät tapaamiset pyritään järjestämään etäneuvotteluna. Myös kaikki TietoAkselin asiakastapahtumat järjestetään toistaiseksi webinaareina.

Oma henkilökohtainen asiantuntijanne on teihin yhteydessä ennalta sovituista tapaamisista ja ehdottaa tapaamisen järjestämistä etänä. Käytettävissämme on useita teknologioita, joiden avulla isotkin tapaamiset voidaan järjestää sujuvasti etäneuvotteluna. Tukipalvelumme opastaa veloituksetta kaikkia asiakkaitamme etäneuvotteluratkaisujen käytössä.

Otamme kirjanpito- ja tilintarkastusaineistot vastaan ensisijaisesti sähköisesti

Kannustamme kaikkia asiakkaitamme toimittamaan paperisessa muodossa olevat aineistot meille sähköisesti. Oma henkilökohtainen asiantuntijanne ja tukipalvelumme opastavat veloituksetta kaikkia asiakkaitamme aineistojen sähköisessä toimittamisessa. Käytettävissämme on useita helppokäyttöisiä ja turvallisia ratkaisuja aineistojen toimittamiseksi sähköisessä muodossa.

Kirjanpidon, palkanlaskennan ja tilintarkastuksen aineistot on syytä toimittaa hyvissä ajoin

Jotta TietoAkseli voi huolehtia organisaationne taloushallintopalveluista tai tilintarkastuksesta asianmukaisesti, on tärkeää, että pystytte toimittamaan meille palveluiden tuottamisessa tarvittavat materiaalit aikataulussa. Suosittelemme toimittamaan kaikki palveluidemme tuottamisessa tarvittavat materiaalit mahdollisimman hyvissä ajoin.

Koronavirusepidemian edetessä on mahdollista, että asiakkaamme eivät itse kykene toimittamaan tarvittavia aineistoja päivittäisen toiminnan kriisiytymisen, sairastumisen, karanteenin tai muiden viranomaisten asettamien rajoitusten vuoksi. Myös TietoAkselin palvelutuotanto voi ruuhkautua, jos asiakkaidemme toimitusaikataulut viivästyvät, henkilöstöämme sairastuu laajamittaisesti tai joutuu karanteeniin.

Lisätietoa koronaviruksesta yrityksille ja organisaatioille 

Kansalliset toimijat ovat reagoineet kiitettävän nopeasti ja ryhtyneet keräämään jatkuvasti päivittyviä tietopankkeja koronaviruksesta ja sen vaikutuksista yritysten toimintaan. Olemme koostaneet tähän keskeisimpiä linkkejä, joita jokaisen organisaation on hyvä seurata aktiivisesti: 

Business Finlandin tietopankki koronavirusepidemian vaikutuksista 

ELY-keskusten tietopankki koronaviruksesta yrittäjille 

Suomen Yrittäjien kattava tietopankki koronaviruksesta yrittäjille 

Suomen Yrittäjien maksuttomat webinaarit koronaviruksesta yrittäjille 

Suomen Yrittäjien usein kysytyt kysymykset koronaviruksesta 

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen koronavirusuutiset 

Työ- ja elinkeinoministeriön sivusto koronaviruksesta 

Työterveyslaitoksen ohjeita työpaikoille koronavirusepidemian ehkäisyyn 

Työterveyslaitoksen toimintaohje työnantajille koronavirusepidemiaan varautumiseksi 

Verottajan uutishuone koronatilanteesta