Talouden ja johtamisen akselilla
Näkemyksiä ja kokemuksia taloudesta, verotuksesta sekä johtamisesta

Palaa blogiin

Kotimaisuus – avain tehokkuuteen ja laatuun

Kotimaisuus avain tehokkuuteen ja laatuun

Onnistunut projekti perustuu yhteistyöhön, oli sitten kyse talon rakentamisesta tai toiminnanohjausjärjestelmän vaihdosta. Hyvä yhteistyö puolestaan perustuu avoimuuteen, luottamukseen ja asiantuntijuuteen.

Mistä onnistunut yhteistyö sitten lähtee liikkeelle?

Tätä voidaan lähestyä kahdesta kulmasta; projektin taustatietojen ja tavoitteiden selvittämiseen liittyvä kartoitus sekä Asiakkaan ja toimittajaehdokkaan välinen avoimuus. Avoimuus on sitä, että avataan yrityksen prosesseja, toimintamalleja ja myös haasteita ja tavoitteita laajasti. Omien prosessien kuvaaminen ja piirtäminen valmiiksi ennen ensimmäistä tapaamista helpottaa ja nopeuttaa asioiden ymmärtämistä. Vaikka monissa yrityksissä asioita hoidetaan samankaltaisesti, on jokaisessa yrityksessä omia vakiintuneita tapoja ja toimintamalleja, jotka on syytä tuoda esiin.  Osaava, asiantunteva myyjä ymmärtää näiden perusteella tehdä toimivan ratkaisuehdotuksen. Onnistuneen projektin ensimmäinen askel on siis asiantuntevan myyjän tekemä kartoitus.

Mitä kartoituksella sitten tarkoitetaan?

Kartoituksessa käydään yrityksen toimintamallit ja prosessit laajasti läpi ja peilataan niitä tarjottavan järjestelmän toimintamalleihin. Tämä on asiakkaalle ilmaista konsultointia – se kannattaa hyödyntää! Kartoituksessa yritys saa parhaimmillaan vinkkejä oman toimintansa kehittämiseen ja ainakin prosessien kehittämiseen. Kartoitukseen on syytä varata aikaa ja pyytää paikalle eri osastojen tai toimintojen vastuuhenkilöt. Onnistunut kartoitus antaa myös hyvän pohjan alkavalle käyttöönotolle, heti alussa tiedetään, mihin ollaan menossa, mitä reittiä ja millä vauhdilla.

Kotiläksyt – tekemistä puolin ja toisin

Jo alussa mainittiin yhteistyö. Tämä tarkoittaa sitä, että jo järjestelmän hankintavaiheessa kartoituksen perusteella myös asiakkaalle tulee mietittäviä, selvitettäviä ja myös tehtäviä asioita. Tämä sitouttaa henkilöstön alkavaan projektiin jo hankintavaiheessa ja edelleen, asiantunteva myyjä on paras pelikaveri tässä asiassa. Parhaimmillaan aiemmin kuvattuja prosesseja voidaan virtaviivaistaa ja tätä kautta kehittää koko yrityksen toimintaa.

Kohti onnistunutta käyttöönottoa

Avoimuudella omien prosessien ja tavoitteiden suhteen, osaavan asiantuntijamyyjän tuella ja luottamuksella puolin ja toisin luodaan onnistunut aloitus uudelle järjestelmälle ja sen käyttöönotolle. Ja sitten se kotimaisuus; kotimaiset toimijat tietävät suomen liiketoiminnan lainalaisuudet. Silloin voit varmistua, että yhteistyökumppaninasi on vertaisesi toimija.

Kerroimme ajatuksiamme kokonaisvaltaisesta yrityksen kehittämisestä, järjestelmän hankintatarpeista ja Lemonsoftin toiminnasta 15.2.2017 pidetyssä webinaarissamme. Jos et päässyt paikalle, voit tilata webinaaritallenteen katsottavaksi alta:

Lataa tallenne

 

Kirjoittaja: Sami Eronen, Lemonsoft Oy