Talouden ja johtamisen akselilla
Näkemyksiä ja kokemuksia taloudesta, verotuksesta sekä johtamisesta

Palaa blogiin

Aloittavan yrittäjän taloushallinto – 6 vinkkiä

Aloittavan yrittäjän asialistalla on lukematon määrä asioita. Yksi tärkeä palanen toimivassa kokonaisuudessa on taloushallinnon järjestäminen luotettavasti ja osaavasti.

Taloushallintoon liittyy peruskirjanpidon lisäksi myös osareskontrien hoitamista; myyntilaskujen laadintaa ja ostolaskujen käsittelyä, mahdollisesti myös palkanlaskentaa joko itselle tai työntekijöille. Enää ei kirjanpitoa ja raportointia tehdä verottajaa tai pankkia varten, vaan ideana on tuottaa yritysjohdolle ajantasaista ja oikeaa tietoa päätöksenteon tueksi.

Jotta voi tehdä investointeja oikeaan aikaan, pitää tietää yrityksen tulos kuukausittain eikä vaan kerran vuodessa tilinpäätöksen jälkeen. Hyvällä ennakoinnilla voi tehdä tulos- ja verosuunnittelua sekä vahvistaa omaa pääomaa ja varmistaa yrityksen kannattavuus myös tulevaisuudessa. Kasvua hakevat yritykset käyttävät budjetointia ohjaavana vertailutietona – peräpeiliin eli menneeseen aikaan ei enää kannata katsella.

Osaava tilitoimistokumppani tietää aloittavan yrittäjän tuskan ja auttaa mielellään myös laajemmalla palvelulla kuin pääkirjanpidon tekemisellä. Muiden yrittäjien kumppanisuosituksia kannattaa kuunnella ja tehdä palvelukokonaisuus- ja hintavertailuja sopivan palveluntuottajan löytämiseksi. Jos omat rahkeet ja osaaminen riittää, niin mikään ei estä itse hoitamasta yrityksen kirjanpitoa.

Aloittavan yrittäjän taloushallinnon muistilista

1. Etsi luotettava kumppani jo silloin, kun suunnittelet yrityksen perustamisesta

Näin voit käyttää tilitoimiston tietotaitoa alusta alkaen ja jopa välttää ylimääräiset kustannukset aikataulujen viivästymisen vuoksi.

2. Mieti ensimmäisen vuoden liikevaihdon suuruutta ja hakeudu oikeaan alv-ilmoitussykliin

Aina ei tarvitse olla suoraan kuukausi-ilmoittaja, sillä jos vuosiliikevaihto jää alle 100.000,00, voit olla neljännesvuosi-ilmoittaja ja jos se jää alle 30.000,00, voit antaa alv-ilmoituksen kerran vuodessa. Muistathan, että ollessasi alv-rekisterissä ilmoitus pitää antaa, vaikka toiminta ei olisi vielä alkanutkaan.

3. Hyödynnä sähköisen taloushallinnon nopeus sekä aika- ja paikkariippumattomuus

Älä edes mieti paperista taloushallintoa! Osto- ja myyntilaskujen pyörittelyyn paperisena saat tuhrautumaan runsaasti aikaa, joka olisi käytettävissä tulovirran tekemiseen. Lisäksi se on kallista toimintaa, niin laskun lähettäjälle kuin vastaanottajalle. Hoida taloushallintosi rutiinit missä vain netti toimii ja tee asiat yhteen kertaan suoraan sähköisessä järjestelmässä.

4. Opettele lukemaan yrityksesi taloushallinnon raportteja

Analysoi ja vertaa, tee skenaarioita tai teetä niitä tilitoimistollasi. Mieti parasta ja pahinta vaihtoehtoa, ennakoi tulevaa ja mieti missä olet tai missä haluat olla viiden vuoden päästä. Sitä saat mitä mittaat, joten valitse mittaristo toimintaa ohjaavaksi ja konkreettiseksi, jotta näet oletko menossa toivomaasi suuntaan.

5. Turvaa oma taloudellinen toimeentulosi

Muista hakea starttirahaa, joka on sinulle ansiotuloa ja se auttaa taloudellisesti ensimmäisten kuukausien aikana. Huolehdi myös riittävän suuresta YEL-työtulorajasta, sillä tämä summa on sosiaaliturvasi pohja ja sen arvo konkretisoituu Kelan päivärahoille joutuessasi.

6. Muista riittävän kattava vakuutusturva

Voit vakuuttaa itsesi yhtä hyvin kuin työntekijäsi vapaaehtosilla vakuutuksilla; vastuu-, yritys-, sairauskulu- ja tapaturmavakuutukset kannattaa laittaa kuntoon heti alusta alkaen.

 

Näillä muutamilla neuvoilla saat jo yrityksesi taloushallinnon käyntiin ja voit luottavaisin mielin keskittyä päivittäiseen työn tekemiseen ja yrityksen johtamiseen. Tsemppiä!

Jos päätät ulkoistaa taloushallintosi ammattilaiselle, tutustu taloushallinnon ulkoistajan oppaaseemme, jossa kerromme prosessien kulusta ja vastuiden jaosta.

 

Kirjoittaja Lea Sinivaara työskentelee TietoAkselissa palvelupäällikkönä. Hänellä on pitkä kokemus taloushallinnon vaativista asiantuntija-, johto- ja myyntitehtävistä.