Talouden ja johtamisen akselilla
Näkemyksiä ja kokemuksia taloudesta, verotuksesta sekä johtamisesta

Palaa blogiin

Yrityskaupan koukerot ja juridiikka – maksuton webinaari

Jos olet alkanut pohtimaan yrityksesi myyntiä, kannattaa valmistautuminen aloittaa hyvissä ajoin. Yksi keskeisin asia yrityksen myynnissä on dokumentaatio. Sen on oltava kunnossa, sillä puutteelliset tiedot voivat olla jopa este yrityskaupalle.

Ostajan pystyt vakuuttamaan selvittämällä muun muassa miten liikevaihto muodostuu, mitkä ovat kantavat kulmakivet, tärkeimmät asiakkaat ja miten nostat kannattavuuden riittävälle tasolle. Talouteen liittyvät tunnusluvut tulee olla tuttuja ja mittaristot pitää olla suunniteltu yrityksen toimintaa ohjaavaksi. Ostaja ei osta menneisyyttä vaan yrityksen tulevaisuuden, joten budjetointi ja ennustavat skenaariot luovat uskottavuutta yrityksen tulevaisuudesta.

Olemme laatineet avuksesi kattavan yritysmyynnin muistilistan, jonka löydät tästä.

Yrityksen myyntiin kuuluu myös yrityksen arvon määrittäminen ja yritystarkastuksen teettäminen, jossa edellä mainittuja asioita käydään läpi ulkopuolisen asiantuntijan voimin. Usein ostaja haluaa teettää myös DD-tarkastuksen, jossa ennakkoon kartoitetaan yrityskauppaan liittyviä riskejä ja vastuita. Havaitut puutteet pitää korjata pikaisesti tai asettaa tavoiteaikataulu asioiden hoitamiseksi.

Yrityskaupan dokumentaatio kauppakirjoineen kannattaa teetättää ulkopuolisella juristilla, jolla on kokemusta yrityksesi toimialasta. Myös kauppaan liittyvät riskit tulee tunnistaa ja ottaa ne huomioon kauppahintaa määritettäessä. Omistajavaihdoksen myötä hallituksen kokoonpano muuttuu, joka myös pitää muistaa rekisteröidä.

Nykyään osaavat tili- ja asianajotoimistot pystyvät hoitamaan koko prosessin avaimet käteen -periaatteella, joten yksin asioiden kanssa ei tarvitse olla.

Yrityksen myyntiasioiden ollessa ajankohtaisia, tule kuulolle yrityskaupan juridiikkaa koskevaan webinaariimme 18.9 klo 9! Vierailevana luennoitsijana mukana asianajaja Pekka Pajala.

Ilmoittaudu webinaariin

 

Kirjoittaja Lea Sinivaara työskentelee TietoAkselissa palvelupäällikkönä.