Asiakastarina: Modernit raportointiratkaisut tukevat johtamista ja kehittämistä Yöpuu Yhtiössä

Yöpuu Yhtiö Oy on tunnettu ja arvostettu hotelli- ja ravintola-alan toimija Jyväskylässä. Yritykseen kuuluu kaksi hotellia, Hotelli Yöpuu ja Hotelli Verso, sekä kolme ravintolaa: Pöllöwaari, Verso Baari ja Bistro Kirkkopuisto. Yöpuu Yhtiö on ollut TietoAkselin asiakkaana jo vuodesta 2010, ja sen jälkeen TietoAkseli on vastannut yrityksen taloushallinnosta ja palkanlaskennasta.
Vuoden 2024 alussa pitkään jatkunut yhteistyö syveni entisestään, kun Yöpuu Yhtiössä päätettiin uudistaa talousraportointia. Aiemmin kirjanpidon raportointi oli vahvasti Excel-pohjaista ja riippui yhdestä henkilöstä, mikä aiheutti haavoittuvuutta ja ylimääräistä manuaalista työtä.
– Raportointia toki tehtiin, mutta halusimme eroon Excel-taulukoiden aiheuttamista hankaluuksista ja raporttien lähettelyn turhasta ajanhukasta, kertoo Yöpuu Yhtiön toimitusjohtaja Aino Pärnänen.
Räätälöidyt raportointiratkaisut helpottavat arkea ja tukevat päätöksentekoa
TietoAkselin tarjoama ArvoRaportti BI™ otettiin käyttöön ensimmäisenä. Sen avulla kirjanpitoraportit saatiin automatisoitua ja tuotua näkyviin helposti koko esihenkilöstölle. Tämän jälkeen raportointia laajennettiin entisestään täysin Yöpuu Yhtiön tarpeisiin räätälöidyllä tehoraportointiratkaisulla, joka pohjautui yrityksen omaan aiempaan Excel-laskentaan.
– Tehoraportointi rakennettiin täysin asiakkaan tarpeiden mukaan. Määrittelimme yhdessä dimensioita, parametrejä sekä aineistonkeruu- ja datan säilytysalustoja, kuvailee TietoAkselin Business Advisor Olli Huovinen.
Uusi ratkaisu tuottaa reaaliaikaista tietoa muun muassa asiakasmääristä ja päivämyynneistä, ja sen avulla esihenkilöt voivat tehdä parempia päätöksiä sekä käydä tiedolla johtamista tukevia keskusteluja omien tiimiensä kanssa.
– Tärkein vaikutus on tietenkin se, että esihenkilöt pääsevät reaaliajassa ja jatkuvasti seuraamaan raportteja ja dataa sekä ymmärtämään niitä. He käyvät tietoa läpi myös tiiminsä kanssa eli ymmärrys on parempaa koko yhtiöllä, Pärnänen summaa.
Asiantuntevaa tukea käyttöönotosta jatkuvaan kehittämiseen
Huovinen vastasi myös järjestelmän käyttöönottokoulutuksista ja raporttien käytön ohjauksesta. Koska hotelli- ja ravintola-alalla tietokone ei ole jatkuvasti kaikkien käytössä, oli koulutus Pärnäsen mukaan tarpeellista ja hyödyllistä.
– Raportointiratkaisujen käyttöönotto sujui kokonaisuutena sujuvasti ja nopeasti, Pärnänen kertoo.
Käyttöönoton jälkeen esiin nousseita lisätarpeita viilattiin yhteistyössä – palaute otettiin huomioon ja yksityiskohdat hiottiin kuntoon.
– Yhteistyö on ollut mutkatonta, rehellistä ja tavoitteellista. Tavoitteenamme on aina asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen, tehokkuuden parantaminen ja strategisten tavoitteiden tukeminen, Huovinen kiteyttää.
Luottamus rakentuu pitkäjänteisellä yhteistyöllä
Yöpuu Yhtiön ja Tietoakselin yhteistyö on kokonaisuudessaan kestänyt jo yli 15 vuotta. Pärnäsen mukaan sen ytimessä ovat luottamus, asiantuntemus ja aito kumppanuus.
– Palvelu on aina ollut hyvää ja henkilöt tulleet tutuiksi vuosien varrella. TietoAkselin asiantuntijoiden kanssa on mukavaa ja luottamuksellista työskennellä. Meillä on sellainen olo, että asioistamme pidetään huolta ja sovitussa pysytään, Pärnänen kuvailee.
TietoAkseli tukee asiakkaitaan raportoinnin kehittämisessä ja tiedolla johtamisessa tarjoamalla selkeitä, asiakaslähtöisiä ratkaisuja sekä asiantuntevaa tukea käyttöönotosta jatkuvaan kehittämiseen. Modernit BI-pohjaiset raportointiratkaisut auttavat tekemään parempia päätöksiä, jakamaan tietoa organisaation sisällä ja vapauttamaan aikaa olennaiseen: liiketoiminnan johtamiseen ja kehittämiseen.
Jos etsit taloushallinnon kumppania, joka auttaa hyödyntämään tietoa aidosti liiketoiminnan tueksi, tutustu palveluihimme ja ota yhteyttä.
____________
Yöpuu Yhtiö Oy on jyväskyläläinen hotelli- ja ravintola-alan perheyritys, joka tunnetaan yksilöllisestä palvelustaan ja laadukkaasta asiakaskokemuksesta.