Uutiset

Palaa uutisiin

Finn-Savotta panostaa tuotekehitykseen ja brändiin

Kun selaa Savotan verkkosivuja, ei modernin brändin ja laajan ulkoilmaelämää palvelevan tuotevalikoiman takaa luulisi löytävänsä juurevaa 60-vuotiasta perheyritystä. Karstulassa 30 henkeä työllistävä Finn-Savotta Oy on kuitenkin tiukasti kiinni keskisuomalaisessa maaperässä. Se luottaa edelleen kotimaiseen työhön, omaan osaamiseen ja jatkuvaan uudistumiseen.

– On reagoitu ympäristön muutoksiin ja panostettu tuotekehitykseen ja brändiin. Ei saa uudistaa liian dramaattisesti, mutta silti pitää uudistua koko ajan, sanoo yrityksen kaupallisista asioista vastaava varatoimitusjohtaja Elmo Valkeinen.

Valkeista viehättää ajatus henkilökunnaltaan ja pitkäaikaiselta johdoltaan naisvaltaisesta yrityksestä, joka on tunnettu perinteisen miehisistä tuotteista, kuten taisteluliiveistä ja teltoista puolustusvoimille. Valkeisen mukaan perinteisestä savottamiehestä ei luovuta, mutta nokipannukahveista on edetty uuteen suuntaan.

– Retkeily on muuttunut sitten 1980-luvun. Enää ei välttämättä vedetä kerralla koko karhunkierrosta vaan tehdään enemmän päiväretkiä. Mutta syvemmälle metsään kun mennään, ei siellä juuri muita tule vastaan kuin meidän putkirinkkoja, Valkeinen kuvaa.

Tunnetuin tuotteista lienee legendaarinen testivoittaja, rinkka 906. Uutta asiakaskuntaa tuovat palkitun karstulalaisen muotoilija Harri Koskisen city-reput.

Kukaan ei pakottanut

Pylkönmäen Nahkatyön nimellä aloittanut nykyinen Finn-Savotta on valmistautunut jo toiseen sukupolvenvaihdokseen, kun 1970-luvulla vastuun ottaneet sisarukset Anita ja Riitta Halme ovat saaneet rinnalleen pojat Elmon ja Juliuksen.

Kolmekymppinen kolmannen polven yrittäjä Elmo Valkeinen on kasvanut tehtaan pihapiirissä. Rooli yrityksen johdossa sopii Jämsänkosken Tiimiakatemiasta valmistuneelle tradenomille hyvin.

Elmo Valkeinen, Finn-Savotta Oy

– Kukaan ei pakottanut. Vaikka olen miettinyt, en ole keksinyt mitään parempaa vaan aamuisin on aina kiva mennä verstaalle, hän sanoo ja katsoo suoraan silmiin.

Savotan missiona on tuottaa ja kehittää ensiluokkaisia vapaa-ajan retkeilyvälineitä ja ammattikäyttöön soveltuvia erikoistuotteita. Yrityskulttuuriin kuuluu mutkattomuus ja vastuullisuus: kuvia ei kumarrella, mutta sanaan voi luottaa.

Yhtiön historiasta, arvoista ja liikeideasta saa verkkosivuilta hyvän käsityksen. Omien tuotteiden lisäksi Finn-Savotalla on vuosikymmenten kokemus asiakaslähtöisestä tuotekehityksestä muillekin. Melko hyvin tunnetaan esimerkiksi sen 1960-luvulla alkanut yhteistyö Puolustusvoimien kanssa, mutta Finn-Savotan teltat ovat vuosikymmeniä auttaneet katastrofialueiden ihmisiä myös SPR:n avustuskohteissa ympäri maailmaa. Kumppaneiden lista on muutenkin vaikuttava.

Suomalaista osaamista

Finn-Savotta osaa vaativan tekstiilityön, mutta sillä on pitkä kokemus myös kevyiden ja kestävien alumiinirunkojen valmistuksesta ja suunnittelusta. Yrityksen ydinosaamista ovat kantamiseen ja majoittumiseen tarkoitetut ammattilaistuotteet.

– Voimme tarjota asiakkaidemme tarvitsemat kantolaitteet ja muut varusteet pääosin suomalaisena työnä, Elmo Valkeinen kertoo.

Vaikka Finn-Savotassa on perinteisesti hoidettu lähes kaikki toiminnot tuotannosta hallintoon ja markkinointiin omin avuin, Riitta Halmeen siirtyessä sivuun päätoimisen talousjohtajan paikalta osa kuuden miljoonan euron liikevaihtoa pyörittävän yrityksen taloushallinnosta päätettiin hankkia ulkopuolelta.

Kumppaniksi valikoitui toinen perheyritys, yli 20 vuotta toiminut taloushallinnon asiantuntijayritys TietoAkseli, jonka kanssa taloushallintoa on siirretty digiaikaan.

– Kirjanpidon ulkoistaminen on ollut onnistunut ratkaisu. Kumppanuuden kehittyessä meillä on enemmän aikaa keskittyä olennaiseen, arvioi Elmo Valkeinen.

Viiden vuoden kuluttua nuori yrittäjä uskoo Savotan edelleen kehittyvän Karstulassa, mutta liikevaihdosta entistä suurempi osa tulee viennin kasvusta.

– Passivoitumalla ei yritysmenestystä saada aikaan, Valkeinen tuumaa.

 

www.finn-savotta.fi

Kuva: Finn-Savotta Oy